تاریخچه پارتیشن اداری در ایران و جهان

اشتراک گذاری مطلب

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
5/5 - (1 امتیاز)

در حال حاضر نصب پارتیشن های اداری با توسعه شرکت های خصوصی و افزایش رشد روز افزون جمعیت مورد توجه بسیاری از مدیران داخلی شرکت ها و معماران قرار گرفته است. پارتیشن های اداری علاوه بر خاصیت انعطاف پذیری خود سبب جداسازی دو بخش اداری می شوند و محیط های اداری سرد و یکنواخت را تبدیل به یک فضای گرم و جذاب می کنند. زمان همه چیز را تغییر می دهد، خواه نحوه و عملکرد کارمندان باشد و یا جایی که در آن کار می کنند. شرکت ها و ادارات، با توجه به محیط داخلی و سازمانی خود می توانند طراحی داخلی و چیدمان و فلسفه متفاوت داشته باشد. یک دفتر کاری مدرن عموما با نیازهای کارمندان یک مجموعه پارتیشن بندی می شود. با توجه به نیاز هر اداره و سازمان ممکن است پارتیشن اداری تک جداره و یا دو جداره باشد و یا با توجه به جنس پارتیشن می تواند پارتیشن اداری شیشه ای، پارتیشن اداری ام دی اف و یا پارتیشن اداری آلومینیومی باشد.

پارتیشن اداری
پارتیشن اداری

هر کشفی در جهان دارای یک سر منشاء و زادگاه و سیر تکاملی است. در واقع علتی که مسبب تغییر و تحول و پیشرفت می شود گذشته و تاریخچه شکل گیری کشفیات است. با توجه به این موضوع، پارتیشن های اداری نیز از این قضیه مستثنی نیستند. این مقاله هر چند کوتاه قصد دارد، شما را با منشاء و زادگاه و سیر تکاملی دفاتر اداری و نمونه پارتیشن های اداری آشنا کند.

 پارتیشن های اداری و فضای اداری در تاریخ اروپا و آمریکا  در اوایل دهه 1960 چیدمان دفاتر حالت سفتی و یکنواختی خود را از دست داد و به پیشنهاد معماران آلمانی  کارکنان در غلاف های سازمان یافته از جنس طبیعی مانند گیاهانی که پارتیشن ایجاد می کنند اقدام به کار می کردند. این طرح اداری باعث تعامل اجتماعی و افزایش هوشیاری کارکنان و انعطاف پذیری محیط اداری می شد. مدتی بعد رییس یک شرکت تحقیقاتی مدعی شد که ادارات هم چون بیابان است، که استعداد و موفقیت را مسدود می کند. او برای هر پرسنل اداری میز اداری مشخص، سیستم برقراری تلفن و محل اسکان اسناد و مدارک را پیشنهاد داد. این پیشنهاد وی مورد توجه و استقبال مدیران ادارات دولتی قرار نگرفت. چرا که این اقدام بسیار گران بود و در آن زمان استفاده چندانی نداشت. شواهد نشان می دهد نخستین دفاتر اداری در رم باستان با نام فضایی با کار رسمی وجود داشته، که البته این دفاتر و ادارات تا قرن 18 برای کار رسمی با همان شکل و سبک و ساختار سابق بوده و تغییری چندانی در آن حاصل نشده بود. با گسترش سطح تجارت در سال 1796 اولین ساختمان اداری در لندن ساخته شد. که دارای دیوار هایی به منظور جداسازی نقاطی نظیر اتاق جلسات و هیئت مدیره بود.

سرانجام در اثر سازماندهی و کیفیت کاری بالا در اولین ساختمان اداری لندن، دولت انگلستان اقدام به ساخت ساختمان های اداری در نواحی مختلف کشور کرد. در این هنگام طراحان دکوراسیون و معماران مدعی شدند که لازمه انجام کارهای فکری، محیطی امن و جداگانه است. این ادعا آغازگر تولد پارتیشن اداری و نصب پارتیشن اداری در محیط های کوچک و بزرگ اداری بود. مدتی پس از این ادعا، تمامی ادارات دولتی ایالت متحده آمریکا دچار تغییر و تحولی عظیم شد. دولت آمریکا اقدام به ساخت آسمان خراش های بزرگ به منظور سازمان دهی کارمندان خود کرد. که این پدیده معماری روشنایی برق، سیستم تهویه مطبوع و سیستم تلگراف را به همراه داشت.

پارتیشن اداری
پارتیشن اداری

نقطه شروع پارتیشن های اداری

آسمان خراش های بزرگ عامل جداسازی محیط اداری از کارخانه ها بود. ادارات دولتی در این زمان به گونه ایی طراحی و ساخته شده بود که تمامی قسمت های دارای عامل جداسازی بودند، و تقریبا کارمندان کاملا مجزا کار می کردند و در همین دوره از تاریخ سیستم های اداری مجهز به بخش جدایی به نامه آشپزخانه شدند. در سال 1993 در یک محیط اداری در آمریکا یک نور پردازی مبتدی و سقفی از جنس چوب پنبه با خاصیت آکوستیک توسط یک معماری آمریکایی طراحی شد. با ساخت فضای اداری نیاز به یک طراح داخلی و دکوراسیون به شدت در ادارات دولتی احساس می شد. نصب پارتیشن های اداری ارگانیک در محیط های اداری از محبوبیت خاصی برخوردار شد. طراحان دکوراسیون مدتی بعد اقدام به نصب پارتیشن اداری از جنس گیاهان، با خاصیت عایق در محیط های اداری کردند. با آغاز قرن 19 فضای اداری روز به روز اجتماعی تر می شد. با افزایش هر روزه تعداد کارمندان، افزایش بیشتر آزادی کارمند و حفظ حریم خصوصی دغدغه مهمی برای طراحان داخلی و معماری ایجاد شد. سرانجام با نصب پارتیشن اداری طراحان داخلی مدعی این موضوع شدند که می توان علاوه بر حداکثر استفاده از محیط اداری، امکان ایجاد حریمی خصوصی برای کارمندان را فراهم کرد.

با روی کار آمدن دوره صنعتی در اوایل قرن بیستم مدیران کارخانه و اغلب پزشکان به چیدمان اداری سازمان یافته ایی متوسل شدند. در این برهه از تاریخ معمولا فضاهای اداری و بهداشتی توسط نصب پارتیشن ها از هم جدا شده و ردیف های بی شماری از میز و صندلی ساخته شده بود. پارتیشن ها تا قبل از قرن بیستم متشکل از پارتیشن های فلزی به منظور جداسازی در محیط های بیمارستان و فضاهای داخلی محیط اداری و جداسازی محل های مرطوبی نظیر حمام ها استفاده می شد. این نسل از پارتیشن ها عامل جداساز بودند و هیچ نقشی در زیبایی محیط خود نداشتند. مدت ها قبل از محبوبیت پارتیشن های اداری mdf پارتیشن هایی از جنس چوب در بسیاری از ادارات دولتی مرسوم بود. این نسل از پارتیشن ها را به نام پارتیشن های متحرک نامگذاری می شد. زیرا پارتیشن های اداری چوبی خاصیت ریلی داشتند و می توانستند از محیطی به محیط دیگر انتقال یابند.

ورود و تاریخچه پارتیشن اداری در ایران

نصب پارتیشن اداری در کشور ایران از سابقه کمی برخوردار است. شاید می توان گفت تنها 50 سال است که از ورود پارتیشن های اداری در کشور ایران می گذرد. ورود پارتیشن در واقع  به عنوان یک ایده به منظور جدا سازی دو غرفه در نمایشگاه بین المللی شروع شد، که پس از آن مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت و سبب شد که نصب پارتیشن های اداری به انبوه برسد. چند سالی پس از ساخت پارتیشن های ساده در ایران یک شرکت اقدام به ساخت پارتیشن های اداریmdf به منظور جداسازی محیط و حفظ ساختار محیط توام با زیباسازی محیط کرد. امروزه در ایران پارتیشن های اداری آلومینومی و پارتیشن های اداری شیشه ای از توجه بسیار زیادی برخوردار است و جزء جدید ترین پارتیشن های اداری محسوب می شوند.

پارتیشن های اداری در قرن بیست و یک

رشد علم و فناوری سبب شد تا در قرن 21 جامعه شاهد فضاهای های رنگارنگی به جهت انجام امور کاری باشد. امکان استفاده از میز، کمد یکپارچه و هم رنگ با دیوار های کاذب یک محیط اداری از جمله اتفاقات جذاب در محیط اداری است. که می توان گفت سر منشاء و عامل تمام این تغییرات و تحولات اختراع پارتیشن های اداری بود. پارتیشن های اداری در قرن 21 توجه زیادی به ایجاد و ساخت دفاتر بیوفیلی کرده است. نصب پارتیشن اداری بیوفیلی علاوه بر ایجاد فضای زنده سبب افزایش اکسیژن در محیط می شود. قرن 21 محبوبیت نصب پارتیشن های اداری شیشه ای را به حداکثر رسانده است. زیرا پارتیشن های اداری شیشه ای عامل دسترسی به نور خورشید را برای یک محیط اداری آسان تر می کند جلوه طبیعی جالبی به محیط اداری می دهد.

پارتیشن های اداری و دفاتر اداری هر روزه گسترش و تنوع زیادی را به دنبال دارد از این رو نمی توانیم تاریخچه کامل و جامعه ایی درباره آن بیان کنیم. زیرا امروزه نصب پارتیشن های اداری فضای اداری به گونه ایی جذاب کرده که هر فضای اداری در واقع ابزاری مهم به جهت جذب و حفظ استعداد در یک بازار رقابتی است.

مطالب مرتبط

مشاوره رایگان جهت نصب پارتیشن

فقط کافیه تماس بگیری

دیوار کوب تمام mdf